حساس بودن بیش از حد

حساس بودن بیش از حد

آیا شما از آن دست افرادی هستید که زمانی که شریک زندگیتان از موضوعی در روابط دو نفره تان شکایت می کند؛ خود را آماده شنیدن می کنید یا اینکه با او مقابله به مثل می کنید؟ (حساس بودن بیش از حد)

در مقاله ای دیگر در مورد راههای حل مشکل بین شما و شریک زندکیتان را صحبت کرده ایم (مراجه شود به حل اختلاف در رابطه) اما باید بدانید اگر شما یا همراه زندگیتان فردی بینهایت حساس هستید این راه ها برای شما چاره ساز نیستند.

اول ببینم ویژگی های افراد فوق العاده حساس چیست و حساس بودن بیش از حد به چه معناست:

اینکه شما فردی حساس باشید به هیچ وجه چیز بدی نیست، اما اگر این حساسیت به جایی برسد که نتوانید با انتقادات و شکایات به جا، به شکلی مناسب برخورد کنید شما یک انسان بینهایت حساس هستید و این حساسیت میتواند در زندگی شما اثر نامطلوبی داشته باشد.

حساس بودن بیش از حد به این معناست که رفتار  فرد در 80 تا 90 درصد مواردی که با انتقاد یا شکایتی برخورد می کند به یکی از موارد زیر ختم می شود:

  • گریه کردن.
  • احساس ناکافی بودن و عدم اطمینان.
  • احساس نا امیدی و پایمال شدن.
  • به شکلی ناخودآگاه رفتاری برای دفاع در برابر آنچه به عنوان تهدید حس می کند از خود نشان میدهد.

زماانهایی در زندگی همه افراد وجود دارد که نسبت به مسائل مختلف بیشتر حساس می شوند و اینکه احساسات خود را در یک بحث ابراز کنند کاملا طبیعی است.

اما موضوع اصلی این است که بتوان از این عکس العمل های اولیه عبور کرد و به سمت درک و حمایت متقابل حرکت کرد.

با حساسیت بیش از حدمان چه کنیم

 

1. با خودتان و احساسات درونیتان همدردی کنید:

اغلب موارد با این رفتار میتوانید منبع این حساسیت بیش از حد را پیدا کنید.  بسیاری از حساسیت های ما از دوران کودکیمان نشأت میگیرند، به ویژه اگر سوءاستفاده های روحی وجود داشته باشد.

کودکان طبیعتاً خودمحور هستند و پیوسته خود را در قبال شرايط ناگوار خارج از كنترل خود مسئول می دانند. با مرور زمان با نگرش “این تقصیر من نیست” از خود دفاع می کنند اما این نگرش در روابط بزرگسالی دیگر به کار نمیآید.

یا آن ها باورهای محدود کننده ای در باره ارزش خود یا قدرت های خود درونشان پرورش می دهند که دلیل اصلی چنین پاسخ های حساسی نسبت به نظرات و شکایات دیگران است که ثابت کننده همان باورهای محدود کننده شان است.

 

2. فکر نکنید که مورد قضاوت قرار می گیرید:

به حرف های  طرف مقابل که حاکی از درخواست با یک نیاز است با دقت گوش کنید، ممکن است برخلاف آنچه که فکر میکنید اصلا انتقادی نسبت به شما در آنها وجود نداشته باشد.

 

3. حواستان را جمع کنید و زمانهایی که ناخودآگاه با حالتی دفاعی از خود واکنش نشان می دهید را بشناسید:

در این لحظات تصمیم بگیرید که به شکلی متفاوت رفتار کنید یک نفس عمیق بکشید و شکل رفتار خود را تغییر دهید؛ مثلا همسر شما از شما میخواهد در مورد چیزی توضیح دهید. این بار به جای بروز واکنش دفاعی نفسی عمیق بکشید و بگویید: “باشه بیا صحبت کنیم”.

 

4. احساسی که پشت شکایت شریک زندگیتان وجود دارد را درک کنید:

وقتی ما بیش از حد حساس هستیم اولین چیزی که فراموش می کنیم حس طرف مقابل است اینکه به او چه حسی دست داده که شروع به شکایت و ابراز ناراحتی کرده است.

کاری که باید بکنید این است که دکمه توقف احساسات خود را فشار دهید و به صحبت های او گوش کنید. سپس می توانید به او اجازه دهید که در مورد احساس شما نیز آگاه شود و در این لحظه است که به واسطه ی تعامل دو طرفه و صحیح او در بهترین موقعیت برای درک و حمایت از شما قرار خواهد داشت.

 

5. مسئولیت مشکل را برعهده بگیرید:

حواستان باشد این جمله به هیچ وجه به معنای سرزنش کردن خودتان نیست. به این معناست که مسئلۀ مورد بحث را به عنوان یک مشکل مشترک بپذیرید که شما نقش مهمی در حل آن میتوانید داشته باشید.

 

6. خواسته پشت آن شکایت را بیابید:

زمانی که احساس می کنیم مورد انتقاد قرار گرفته ایم، مسئله مهمی که وجود دارد این است که بتوانیم تشخیص دهیم که همانطور که ما خواسته هایی داریم فرد مقابل ما نیز خواسته هایی دارد و به دنبال بیان و تأمین آنهاست پس تلاش کنیم درک بهتر و بیشتری داشته باشیم،حس کنیم که در یک تیم  و در یک زندگی قرار داریم و با هم تلاش کنیم.

 

اگر شما فردی هستید که در این زمان ها به شدت درگیر احساسات می شوید بهترین راه این است که کمی قبل از پاسخ دادن به خودتان زمان دهید.

براز ناراحتی و شکایت باید زمانی صورت بگیرد که دو طرف قادر به گوش دادن و تعامل باشند.

و یادتان باشد که شما حق دارید به شکلی محترمانه و نه به شکلی انتقادآمیز خواسته خود را مطرح کنید.

به حساسیت های خود احترام بگذارید. اما اجازه ندهید که آنها در مسیر رشدتان قرار بگیرند.


برگرفته از monikahoyt 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *