تعادل میان کار و زندگی

تعادل میان کار و زندگی

چطور تعادل میان کار و زندگی برقرار کنیم

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، اخیراً تحقیقی را صورت داده  تا مشخص کند کدام کشورها بهترین تعادل میان کار و زندگی را برای کارمندانشان ایجاد کرده اند.

محققان یکسری فاکتور را در زمان تنظیم این لیست در نظر گرفتند از جمله میانگین ساعات کاری، زمان شخصی و نرخ به کارگیری مادران شاغل .

در پایان، هلند با امتیاز 9.3 درصد در صدر جدول قرار گرفت و این در حالی بود که ایالات متحده به عنوان یکی از کشورهایی که بدترین تعادل میان کار و زندگی را به کارمندانش ارائه می داد، تشخیص داده شد.

عدم یافتن تعادل میان کار و زندگی شخصی شما می تواند سلامتیتان را به خطر اندازد.

مطالعات بیشماری نشان داده اند افرادی که ساعات طولانی کار می کنند و زمان کمی برای خود صرف می کنند ، 33 درصد خطر سکته مغزی و 13 درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی را بیشتر از سایرین نشان می دهند.

خوشبختانه راههایی برای حفظ تعادل میان کار و زندگی به منظور حفظ سلامتی وجود دارد.

در ادامه پیشنهاداتی برای تغییر شیوه زندگیتان به منظور ایجاد تعادل میان کار و زندگی شخصی تان ارائه می شود:

1- به فعالیت های کم ارزش پایان دهید:

بسیاری از کارآفرینان ساعاتی طولانی تر از آنچه که باید کار می کنند چرا که احتمالا آنها وقت خود را صرف فعالیت های کم ارزش می کنند.

شما می توانید چنین مشکلی را با پیگیری هر دقیقه از وقت خود به مدت چند روز پیدا کنید. به این شکل که تمام آنچه در طول روز انجام می دهید را در جدول زمانی خود یادداشت کنید سپس بررسی کنید کدام کارها مهم و با اهمیت بوده اند و کدام کم ارزش و بی اهمیت.

فعالیت های بی ثمر و حواس پرت کننده مانند چرخیدن طولانی در شبکه های اجتماعی و تلفن های شخصی را حذف کنید.

این فعالیت ها ممکن است فقط چند دقیقه طول بکشند ، اما همین دقیقه ها در کنار هم زمان زیادی خواهند بود.

همچنین باید بررسی کنید که آیا وقت خود را بیش از حد در فعالیتهای کم ارزشی که می توانند برون سپاری شوند هدر می دهید یا خیر؟! به عنوان مثال ، اگر هفته ای چند ساعت را در خرید خوار و بار و وسایل مورد نیاز منزلتان هدر می کنید، بهتر است این فعالیت را به یک سرویس تحویل مواد غذایی بسپارید.

استفاده حداکثری از هر دقیقه در برنامه شما، کلید یافتن تعادل میان کار و زندگی شخصیتان است.

با قطع فعالیت های کم ارزش مانند کارهایی که حواس شما را پرت می کنند و یا مدت  زمان زیادی از شما را به شکلی غیرمفید به خود مشغول می کنند، ممکن است بتوانید ساعات کمتری کار کنید و بیشتر به خودتان برسید.

موضوع این است که وقتی شما در میان کارهای اصلیتان مدت زیادی را صرف کارهای بی اهمیت، وقتگیر و غیرمهم می کنید، از انجام کارهای اصلیتان باز می مانید و زمانی که باید صرف انجام آن کار اصلی و پایانش می شد صرف چرخیدن طولانی در شبکه های اجتماعی شده و پس از چند ساعت که حتی متوجه گذشت زمان هم نشده اید، شما باز به کار اصلیتان باز می گردید درحالیکه تاکنون باید ان را تمام می کردید.

یادتان باشد زمان چیزیست که هیچوقت نمی توانید مقدار بیشتری از آن را بخرید. پس ببینید واقعا چه چیزی مهم است و وقت خود را صرف آن کنید.

 

2- انجام فعالیت های اجتماعی و برنامه ریزی برای سفر:

مطالعات نشان داده است که در اجتماع بودن و انجام فعالیت های اجتماعی برای سلامتی ما بسیار مفید است. ریسک مرگ در انسانهایی که خود را از جامعه دور می کنند و در اجتماعات حضور پیدا نمی کنند حدود 50 درصد بالاتر است.

البته ممکن است زمانی که کاری را تازه شروع کرده اید و در حال رشد دادن به آن هستید حضور در اجتماع سخت باشد، پس می توانید با دوستان نزدیکتان برنامه بگذارید تا حداقل در جمع آنها باشید.

به طور مثال برنامه ریزی کنید که ماهی یکبار با دوستانتان ناهار صرف کنید .

به مسافرت بروید و خود را از محل کار برای چند روز دور کنید، اگر فکر میکنید اتفاقی در نبود شما می افتد فردی را به جای خود مسئول انجام امور کنید.

 

3- راههای غلبه بر استرس را بیاموزید:

صرف نظر از اینکه شما چه تعداد از کارهای کم ارزش و بی اهمیت را حذف کنید یا چقدر با دوستانتان ارتباط برقرار کنید باز هم زندگی کاری برای ما استرس به همراه دارد و نمی توان از آن فرار کرد.

استرس مزمن می تواند بر ذهن و بدن شما تأثیر منفی بگذارد و منجر به شرایط خطرناکی چون بیماری قلبی و فشار خون بالا شود و سلامتی شما را به خطر بیندازد.

کلید برقراری تعادل بین کار و زندگیتان در یادگیری چگونگی غلبه بر استرس است.

به خود عادت دهید در این مواقع چند لحظه از وضعیت استرس زا فاصله بگیرید تا آرام شوید و بتوانید افکار خود را جمع کنید.

فرض کنید از شما خواسته شده کاری را که انجام داده اید، تغییر دهید و در زمان کم دوباره آن را ارسال کنید. اگر در  این زمان احساس می کنید فشارتان بالا رفته و صدای طپش قلبتان را که با سرعت می زند می شنوید، از کامپیوترتان فاصله بگیرید. از پشت میزتان بلند شوید و چند قدم راه بروید حتی اگر می توانید از آن محیط خارج شوید و کمی پیاده روی کنید. پیاده روی حتی اگر فقط برای چند دقیقه باشد  می تواند استرس را در شما کاهش داده و ذهن را آرام کند.

دکتر گالیتزر (Dr. Michael Galitzer) یک نویسنده پرفروش و  پزشک نیز در این باره  توصیه می کند که در مواقع استرس زا تنفس عمیق انجام دهید تا  استرس کاهش یابد. یک دست را روی شکم خود و دیگری را روی سینه خود قرار دهید، شروع به نفس کشیدن عمیق از شکم کنید تا ریه ها از هوا پر شوند.

همانطور که به آرامی عمل دم  و بازدم را انجام می دهید، بر روی بالا آمدن وپایین رفتن شکم خود تمرکز کنید.

این کار ذهن شما را از وضعیت استرس زا دور می کند و آرام شدن سریع را تسهیل می کند.

تا چهار شماره عمل دم را انجام دهید، 4 ثانیه نفستان را نگه دارید و چهار شماره بازدم را انجام دهید.

استفاده از هر کدام از این روش ها می تواند ذهن شما را برای مقابله با شرایط استرس زا آماده کند.

4- ترس را از خود دور کنید:

به عنوان کسی که کاری را آغاز کرده باید این حس را که ممکن است در کارتان شکست بخورید را کنار بگذارید، اینکه اگر کار نکنید شرکت شما با شکست مواجه می شود یا شما هیچ نخواهید داشت را فرا موش کنید. چنین افکاری نمی گذارند شما میان زندگی و کارتان تعادل برقرار کنید.

وقتی روز کاری تمام شده و شما یک روز کاری را پشت سر کذاشته اید، به خانه بروید و دیگر به کار فکر نکنید تمام تمرکزتان را بر روی خود و استراحت کردن بگذارید (حتی اگر اکنون هزار کار نکرده روی میزتان دارید،بی خیالش شوید. نکته اینجاست که فکر کردنتان اکنون هیچ فایده ای ندارد جز اینکه نیروی شما را تحلیل می برد)

5- برای خودتان حد و مرز تعیین کنید:

اگر مشتریان یا همکاران فکر کنند اجازه دارند ساعت 11 شب نیز با شما تماس بگیرند این کار را می کنند. لازم است حد و مرزهای کاریتان را تنظیم کنید و در زمان هایی که تعیین  می کنید در دسترس نباشید. انجام این کار به شما کمک می کند زمان های استراحتتان واقعا استراحت کنید و از کار دور بمانید.

در زمان های مسافرت یا تفریح تلفن های کاری خود را پاسخ ندهید و اگر نمی توانید موبایل خود را خاموش کنید یا با خود نبرید.

نکته : اگر قبلا همیشه در دسترس بوده اید و اکنون می خواهید مرزها را تعیین کنید حتماً آن را به اطلاع مشتریان یا کسانی که هر زمانی با شما ارتباط برقرار می کردند برسانید چرا که این تغییر ناگهانی آنها را ناراحت و دلسرد می کند و تاکید کنید که این محدودیت  دسترسی به شما کمک می کند تا بتوانید پاسخگویی بهتری به نیازها و خواست های آنها داشته باشید.

6- ساعات کاری خود را محدود کنید:

کار هیچوقت پایان ندارد و اگر شما به دنبال تمام کردن همه کارها هستید، هیچگاه به مقصود نمی رسید. کار برای مدت طولانی برای هیچ کس مفید نیست (نه شما، نه خانواده تان و نه همکارانتان)

تعادل میان کار و زندگی، به این معنا نیست که کار و زندگی شما دقیقاً به یک اندازه از ساعت ها را در اختیار داشته باشند.

تعادل به این معناست که در این بین هم اولویت های کاری شما و هم اولویت های شخصی شما برآورده شود یعنی بعضی اوقات به معنای ساعات کار بیشتر است و بعضی اوقات به معنی ساعات کار کمتر است.

به عنوان کسی که کارش برایش اهمیت دارد شما احتمالاً کارتان را در اولویت قرار می دهید اما باید بدانید قرار دادن خودتان در ارجحیت به این معنا نیست که شما نسبت به کارتان غفلت می کنید. با دنبال کردن این توصیه ها شما می بینید که می توانید بین کار و زندگیتان تعادل برقرار کنید و درضمن کم کم متوجه می شوید که حتی در کارتان موفق تر هم خواهید بود.


برگرفته از : www.entrepreneur.com

همچنین بحوانید: چگونه شاد باشیم

One thought on “تعادل میان کار و زندگی

  1. Pingback: چگونه شاد باشیم - مجله حس سبز, رازهای شاد بودن, شادی چیست, شادی را چگونه پیدا کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *